Axer w Europie

Erwin Axer przez blisko trzydzieści lat pracował regularnie za granicą, przede wszystkim w krajach obszaru języka niemieckiego. Reżyser wypracował sobie markę i współpracował z najlepszymi teatrami Austrii, Niemiec i Szwajcarii.

Początki

W latach sześćdziesiątych XX wieku polski teatr zaczął odnosić ogromne sukcesy w świecie. Europę zachwyciły dwa zjawiska teatralne powstałe w Polsce: Teatr Laboratorium Jerzego Grotowskiego i staropolskie przedstawienia Kazimierza Dejmka. Rosła popularność polskich autorów – Witolda Gombrowicza, Sławomira Mrożka i Tadeusza Różewicza. Ponadto grupa polskich reżyserów – Erwin Axer, Kazimierz Dejmek, Jerzy Jarocki, Konrad Swinarski –zaczęła regularnie pracować w zagranicznych teatrach.

Dla Axera pierwszą możliwością zaprezentowania się poza Polską był udział Kordiana w III Festiwalu Teatru Narodów w Paryżu (1956). Był to wyjazd o charakterze państwowym, reprezentacyjnym. Decyzja o wyjeździe zapadała na najwyższym szczeblu. Przyjęcie we Francji było mieszane.

Kilka lat później zaproszenia do współpracy przyszły – niemal rok po roku – ze Stanów Zjednoczonych i Związku Radzieckiego (1962–1963). Jednak dopiero w drugiej połowie lat sześćdziesiątych Axer zaczął otrzymywać regularne zaproszenia do pracy w Niemczech czy Holandii. Okoliczności początków swej zagranicznej kariery – premiera Tanga w Schauspielhaus w Düsseldorfie (1966) na zaproszenie dyrektora tamtejszej sceny, Karla Heinza Strouxa – przedstawiał z dystansem: „Dostałem tę propozycję tylko dlatego, że byłem Polakiem i mówiłem po niemiecku. Szukali kontaktów z Polską, mieli na to specjalne fundusze”. Premiera była początkiem niemieckiej kariery zarówno reżysera, jak i dramatopisarza.

Intensywna praca

W 1973 roku wyreżyserował Święto Borysa Thomasa Bernharda, pierwszą premierę tego autora w wiedeńskim Burgtheater. Dzięki sukcesowi przedstawienia nawiązał stałą współpracę z tą sceną, która trwała do roku 1985. Kolejnym polskim reżyserem, który będzie pracować w Burgu, był Grzegorz Jarzyna (2006–2007, dwie premiery).

W latach siedemdziesiątych pracował na przemian w Teatrze Współczesnym i teatrach zagranicznych. Od roku 1970 do zakończenia dyrekcji wyreżyserował jedenaście przedstawień w Warszawie i jedenaście przedstawień za granicą. Przez całe lata osiemdziesiąte reżyserował tylko w Austrii i w Niemczech. „Moje względne powodzenie w Niemczech – tłumaczył reżyser – polegało na tym, że nie uprawiałem niemieckiego typu reżyserii. Byłem «eksporterem» z Polski, a nie «importerem»”.

Reżyser zdobywał uznanie nie tylko dyrektorów teatrów, ale i dramatopisarzy. Na zaproszenie uznanych autorów przygotował dwie prapremiery: Śmierć planety Friedricha Dürrenmatta w Schauspielhaus w Düsseldorfie (1970) i Tryptyk Maksa Frischa – najpierw w Warszawie (1980), potem w Burgtheater na scenie Akademietheater w Wiedniu (1981).

Dystans do słowa kariera

W dokumencie biograficznym Sprawy teatralne Erwina Axera reżyser sumował: „Trzeba pamiętać o tym, że ja jedną trzecią co najmniej przedstawień, które w życiu zrobiłem, zrobiłem za granicą z aktorami obcymi. I wtedy tylko w wyjątkowych wypadkach tak się inwestuje, jak w kraju. To znaczy, nie ma sensu, żebym ja go [aktora] zmieniał całkowicie, skoro i tak później nie będę mógł tej pracy kontynuować. Ze dwa, trzy razy w życiu tak działałem i to nawet z pewnym powodzeniem. Pierwsze to było to, co w ogóle tę całą – jeśli to tak określić – karierę zagraniczną ufundowało – to było Tango Mrożka, gdzie w ciągu ośmiu tygodni myśmy tych aktorów przenicowali. I to zauważyli wszyscy. Do pewnych granic tak pracowałem w Wujaszku Wani w Monachium, nie  zdając sobie z tego sprawy, że mam do czynienia z wybitnymi aktorami, z którymi nigdy nie odważyłbym się później tak postępować. A ja traktowałem ich dość brutalnie, co Niemcy bez przykrości przyjmują. I to dało pewne rezultaty. Na ogół jednak pracując za granicą staram się – tak jak robi  wielu reżyserów zresztą w Polsce też – raczej komponować z tego, co w nich gotowego znajduję”.

 

Kalendarium prac zagranicznych

19–21 czerwca 1956 – zespół Teatru Narodowego wyjeżdża na występy do Paryża, gdzie w Teatrze Sarah Bernhardt w ramach III Festiwalu Teatru Narodów pokazuje Kordiana Słowackiego w reż. Erwina Axera.

15 kwietnia 1962 – reżyseruje Wesele Wyspiańskiego w Institute for Advanced Studies in the Theatre Arts w Nowym Jorku.

26 czerwca 1963 – reżyseruje Karierę Artura Ui Brechta w Akademickim Wielkim Teatrze Dramatycznym im. Gorkiego w Leningradzie

2–10 maja 1964 – Teatr Współczesny w Warszawie na gościnnych występach w Aldwych Theatre w Londynie; pięć razy zagrano Dożywocie Fredry (reż. Jan Kreczmar) i trzy razy jednoaktówki Mrożka (reż. Konrad Swinarski). Ze względu na blokadę ze strony Heleny Weigel nie dochodzi do skutku pokaz Kariery Artura Ui Brechta.

18 stycznia 1966 – reżyseruje Tango Mrożka w Schauspielhaus w Düsseldorfie.

3 października 1967 – reżyseruje Androklesa i lwa Shawa w Toneelgroep Ensemble w Amsterdamie (premiera w Eindhoven).

13 stycznia 1968 – reżyseruje Trzy siostry Czechowa w Schauspielhaus w Düsseldorfie.

6 grudnia 1969 – reżyseruje Dwa teatry Szaniawskiego w Akademickim Wielkim Teatrze Dramatycznym im. Gorkiego w Leningradzie

10 listopada 1970 – reżyseruje Śmierć planety Dürrenmatta w Schauspielhaus w Düsseldorfie

22–28 kwietnia 1971 – na zaproszenie Festiwalu Rassagne Internazionale dei Teatri Stabile Teatr Współczesny pokazuje we Florencji Matkę Witkiewicza (reż. Erwin Axer) i Play Strindberg Dürrenmatta (reż. Andrzej Wajda). Axer otrzymuje nagrodę za reżyserię Matki.

27 stycznia 1972 – reżyseruje Matkę Witkiewicza w Schauspielhaus w Düsseldorfie

28 sierpnia 1972 – reżyseruje Wujaszka Wanię  Czechowa  w Kammerspiele w Monachium

2 lutego 1973 – reżyseruje Święto Borysa Bernharda w Burgtheater na scenie Akademietheater w Wiedniu

wrzesień 1974 – Erwin Axer zostaje odznaczony medalem im. Kainza przyznanym przez władze Wiednia za nawybitniejsze przedstawienie sezonu Święto Borysa Thomasa Bernharda.

19 października 1974 – reżyseruje Marię Stuart Schillera w Burgtheater na scenie Akademietheater w Wiedniu

21 stycznia 1976 – reżyseruje Końcówkę  Becketta w Burgtheater na scenie Akademietheater w Wiedniu

14 października 1977 – reżyseruje Mewę Czechowa w Burgtheater w Wiedniu

3 czerwca 1979 – reżyseruje Nasze miasto Wildera w Akademickim Dramatycznym Wielkim Teatrze im. Gorkiego w Leningradzie

jesień 1979  – Erwin Axer otrzymuje Dyplom Ministerstwa Kultury ZSRR

22 października 1979 – reżyseruje Jana Gabriela Borkmana Ibsena w Schauspielhaus w Zurichu.

14 czerwca 1980 – reżyseruje Marzycieli Musila w Burgtheater na scenie Akademietheater w Wiedniu

1 lutego 1981 – reżyseruje Tryptyk  Frischa w Burgtheater na scenie Akademietheater w Wiedniu

15 maja 1982 – reżyseruje Amfitriona von Kleista w Burgtheater na scenie Akademietheater w Wiedniu

24 lutego 1983 – reżyseruje Do Damaszku Strindberga w Bayerisches Staatsschauspiel w Monachium

18 listopada 1983 – reżyseruje Korowód Schnitzlera w Burgtheater na scenie Akademietheater w Wiedniu

1 lutego 1985 – reżyseruje Sceny ze Schnitzlera w Hochschule der Künste w Berlinie Zachodnim

4 grudnia 1985 – reżyseruje Vincenza i przyjaciółkę znakomitych mężów Musila w Burgtheater na scenie Akademietheater w Wiedniu

1 lutego 1987 – reżyseruje U celu Bernharda w Schlosspark-Theater w Berlinie Zachodnim

8 grudnia 1987 – reżyseruje Na dnie Gorkiego w Schiller-Theater w Berlinie Zachodnim

29 lipca 1990 – reżyseruje Emigrantów Mrożka w Schiller-Theater w Berlinie Zachodnim (premiera na festiwalu w Bregencji)

24 listopada 1990 – reżyseruje Gdy wstaniemy z martwych Ibsena w Thalia Theater w Hamburgu

6 lutego 1992 – reżyseruje Mein Kampf  Taboriego w Thalia Theater w Hamburgu

 

 

click for info bothdrop.com. look these up replica rolex. more helpful hints replica watches. her response carehers.com. company website citydeem.com. best site replica watches. With Free Shipping cozyearn.com. check out this site cozyfine.com. directory replica watches. great replica rolex watches. view it now rolex replica. investigate this site fake rolex. you could try this out https://www.qzwatches.com/. hop over to this web-site https://fakerolex.club. web link fakerolex.icu. browse around this website replica-watches.club. click to find out more replica watches. image source replica watches. With Fast Delivery https://replicarolexwatches.icu/. see page rolexrolexwatches.club.